juliaMaître de conférences

UFR SMBH, Laboratoire CSPBAT, Equipe Chimie Bioorganique et Structurale, Bureau 332
74 Rue Marcel Cachin F-93017 Bobigny France

Julia DESCHAMP a effectué ses études supérieures à l’Université Pierre et Marie Curie (UPMC, Paris). Julia DESCHAMP a ensuite poursuivi par une thèse à l‘Université catholique de Louvain (Belgique) sous la direction du Professeur Olivier RIANT. En 2008, Julia DESCHAMP a obtenu son doctorat sur le développement d’une réaction domino de réduction-aldolisation catalysée par un complexe chiral de cuivre (I). Elle a ensuite poursuivi par un poste d’attaché temporaire d’enseignement et de recherche à l’Institut Parisien de Chimie Moléculaire (UMR CNRS 7201, UPMC, Paris) dans l’équipe du Professeur Matthieu Sollogoub. Julia DESCHAMP a ensuite effectuée deux stages post-doctoraux tout d’abord, à l’Institut de Chimie Moléculaire et des Matériaux d’Orsay dans l’équipe du Dr. Emmanuelle Schulz (UMR CNRS 8182, Université Paris-Sud, Orsay), puis à L’Institut des Substances Naturelles dans l’équipe du Professeur Jean-Marie BEAU (UPR CNRS 2301,Gif-sur-Yvette). En 2011, Julia DESCHAMP a été nommé Maitre de Conférences à l’Université Paris 13 dans le Laboratoire de Chimie, Structures et Propriétés Biologiques d’Agents Thérapeutiques (UMR CNRS 7244) dirigé par le Professeur Véronique MIGONNEY, dans l’équipe du Professeur Marc LECOUVEY. Son domaine d’expertise est la synthèse organique et la catalyse asymétrique.

Thème de recherche

Synthèse d’organophosphorés pour la synthèse asymétrique.

Bifunctional Tripeptide with a Phosphonic Acid as a Bronsted Acid for Michael Addition: Mechanistic Insights: Cortes-Clerget, M.; Jover, J.; Dussart, J.; Kolodziej, E.; Monteil, M.; Migianu-Griffoni, E.; Gager, O.; Deschamp, J.; Lecouvey, M., Chem. Eur. J. 2017, 23, 6654-6662

Novel Easily Recyclable Bifunctional Phosphonic Acid Carrying Tripeptides For The Stereoselective Michael Addition Of Aldehyde With Nitroakenes: Cortes-Clerget, M. ; Gager, O. ; Monteil, M. ; Migianu-Griffoni, E. ; Pirat, J.L. ; Deschamp, J. ; Lecouvey, M. Adv. Synth. Catal. 2016, 358, 34-40

Towards potential nanoparticle contrast agents: Synthesis of new functionalized PEG bisphosphonates: Kachbi-Khelfallah, S.; Monteil, M.; Cortes-Clerget, M.; Migianu-Griffoni, E.; Pirat, J. L.; Gager, O.; Deschamp, J.; Lecouvey, M., Beilstein J. Org. Chem. 2016, 12, 1366-1371

Synthesis of novel polymerizable molecules bearing bisphosphonate: Kachbi-Khelfallah, S ; Monteil, M ; Deschamp, J ; Gager, O ; Migianu-Griffoni, E ; Lecouvey, M.

Org. Biomol. Chem. 2015, 13, 11382-11392

An easy route toward enantio-enriched polycyclic derivatives via an asymmetric domino conjugate reduction-aldol cyclization catalyzed by a chiral Cu(I) complex. Deschamp, J.; Hermant, T.; Riant, O. Tetrahedron 2012, 68, 3457-3467.

Towards a stable noeuromycin analog with a D-manno configuration: synthesis and glycosidase inhibition of D-manno-like tri- and tetrahydroxylated azepanes. Deschamp, J.; Mondon, M.; Nakagaw, S.; Kato, A.; Alonzi, D.S.; Butters, T.D.; Zhang, Y.; Sollogoub, M.; Blériot, Y. Bioorg. Med. Chem. 2012, 20, 641-649.

Cavitand supported tetraphosphine: cyclodextrin offers a useful platform for Suzuki-Miyaura cross-coupling.
Zaborova, E.; Deschamp, J.; Guieu, S.; Blériot, Y. ; Poli, G. ; Ménand, M. ; Madec, D. ; Prestat, G. ; Sollogoub, M. Chem. Comm. 2011, 47, 9206-9208.

Easy routes towards chiral lithium binaphthylamido catalysts for the asymmetric hydroamination of amino-1,3-dienes and aminoalkenes. Deschamp, J.; Collin, J. ; Hannedouche, J. ; Schulz, E. Eur. J. Org. Chem. 2011, 3329-3338.

Simple chiral diaminobinaphtyl silithium satls for intramolecular catalytic asymmetric hydroamination of amino-1,3-dienes.
Deschamp, J.; Olier, C.; Schulz, E.; Guillot, R.; Hannedouche, J.; Collin, J. Adv. Synth. Catal. 2010, 352, 2171-2176.

An Efficient Construction of Polycyclic Derivatives via a High Selective CuI-Catalyzed Domino Reductive-Aldol Cyclization.
Deschamp, J.; Riant, O. Org. Lett. 2009, 11, 1217-1220.

Copper (I) Catalyzed Enantio- and Diastereoselective Tandem Reductive Aldol Reaction.Chuzel, O.; Deschamp, J.; Chausteur, C.; Riant, O. Org. Lett. 2006, 8, 5943-5946.

Highly Diastereo- and Enantioselective Copper-Catalyzed Domino Reduction/Aldol Reaction of Ketones with Methyl Acrylate.
Deschamp, J.; Chuzel, O.; Hannedouche, J.; Riant, O. Angew. Chem. Int. Ed. 2006, 45, 1292-1297 (VIP).

Brevet

Nouveau complexe métallique chiral et son utilisation pour des réactions d’hydroamination énantiosélectives
Schulz, E.; Collin,  J.;  Hannedouche,  J.;  Eyglunent,  C.;  Deschamp,  J. WO2011101563A1.

PACES, Licence Science de la vie (L1, L2, L3)

English version

Julia DESCHAMP graduated from Université Pierre et Marie Curie (UPMC, Paris). Then, Julia DESCHAMP started her doctoral studies under the supervision of Professor Olivier RIANT at Université catholique de Louvain (Belgium). In 2008, she received her PhD, for her works on domino reductive-aldol reaction catalyzed by a chiral copper (I) complex. After three year - Post-doctoral fellowships in different universities, she obtained an academic position as assistant professor in 2011 at Université Paris 13 (UMR CNRS 7244). Her area of expertise is organic synthesis and catalysis. Her research interests focus on synthetic methodology, including the design and synthesis of novel chiral organocatalysts.